شاخص کلیدی عملکرد KPI چیست ؟

KPI روشی برای سنجش میزان خوب بودن عملکرد افراد و یا در سطح کلان‌تر میزان خوب بودن عملکرد سازمان و یا یک واحد سازمانی است. KPI مخفف کلمه Key Performance Indicator و به معنای شاخص کلیدی عملکرد می‌باشد.

شاخص KPI برای تمامی صنایع ، سازمان‌ها و حتی کارهای شخصی می‌تواند استفاده شود. این شاخص باید در دوره‌های زمانی مشخص ارزیابی شود و با معیارهای عملکرد در زمان گذشته مورد مقایسه قرار بگیرد .

شاخص کلیدی عملکرد خوب ، چه اطلاعاتی را در اختیار شما قرار میدهد؟

  • شواهد عینی از مسیر پیشرفت در جهت دستیابی به یک نتیجه مطلوب را فراهم میاورد.
  • اقداماتی که باید انجام شوند تا به تصمیم گیری بهتر کمک کنند را شناسایی میکند.
  • مقدار تغییر عملکرد را در طول زمان نمایش میدهد.
  • میزان کارایی ، اثربخشی ، کیفیت ، مدت زمان ، رفتار ، کارایی پروژه ، کارایی فردی و بهره برداری از منابع را نمایش میدهد.
  • بین شاخص های پیشرو و عقب مانده متعادل است.

 Kpi انواع مختلفی دارد :

ورودی ها : اطلاعاتی از مقدار، نوع و کیفیت منابع مصرف شده میدهد.

فرآیند : بر روی کارایی ، کیفیت فرآیند هایی که در تولید خروجی استفاده میشوند تمرکز دارد.

خروجی ها : مقدار کاری که انجام شده و چیزی که تولید شده را نمایش میدهد.

عواقب یا نتایج : بر روی دستاوردها یا تاثیرات آنها تمرکز دارد.

پروژه : پاسخگو وضعیت تحویل پروژه و پیشرفت نقاط قوت پروژه است.

برخی از انواع اصلی KPI یا شاخص‌های عملکرد کلیدی عبارتند از:

  • زمان بازار: که مربوط به زمان راه اندازی یک محصول از ایده تا فروش است.
  • زمان بین شروع و اتمام فرایند تولید: طول زمانی که به یک فرایند اختصاص داده می‌شود.
  • سهام خارج: تعداد دفعات یا روزهایی را نشان می‌دهد که یک محصول در تعادل صفر سهام قرار دارد.
  • سهم بازار: اشاره به سهم بازار توسط یک محصول در طی یک دوره دارد.
  • بیهودگی: محاسبه درصد زمانی که یک واحد تولیدی یا یک تیم تولید نمی‌کند.
  • گردش موجودی: رابطه مستقیم بین مصرف (یا خروجی) و تعادل میانگین در سهام.
  • حجم معاملات: نرخ جایگزینی کارمندان که مربوط به تفاوت عددی بین پذیرش و اخراج است.
  • متوسط فروش: مجموع درآمد تقسیم بر فروش کل.

همچنین برخی انواع KPI ها وجود دارند که به طور اختصاصی و انحصاری توسط شرکت‌هایی که در تجارت آنلاین به عنوان تجارت الکترونیک یا بازاریابی شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند استفاده می‌شود که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • نرخ تبدیل: مجموع فروش تقسیم بر کل بازدیدهای سایت.
  • میزان جستجو: درصد تعداد بازدیدکنندگانی که به یک صفحه از وب‌سایت شرکتی دسترسی پیدا کرده‌اند و بلافاصله بدون اینکه به صفحه بعدی بروند از سایت خارج شده‌اند.
  • شاخص تعامل کاربر: تعداد کل بازدیدکنندگان که در تعامل با صفحه هستند تقسیم بر تعداد کل بازدیدکنندگان مطلق.
  • شاخص تاثیر اجتماعی: این شاخص به طور گسترده‌ای در توییتر و فیس‌بوک مورد استفاده قرار می‌گیرد که مجموع امتیازات و یا سهام تقسیم بر تعداد کل پست‌های منتشر شده می‌باشد.

  • عملی ساختن KPI شامل ۵ مرحله می‌شود
    • عملکرد فعلی خود را تجزیه و تحلیل کنید.
    • اهداف KPI در کوتاه مدت و بلند مدت را تعیین کنید.
    • اهداف را با تیم خود مرور کنید.
    • پیشرفت را بررسی و تنظیمات مجدد را انجام دهید.
  • چگونه شاخص کلیدی عملکرد می توان ساخت
    به معرفی ۵ بخش اصلی برای ساخت یک KPI قابل اندازه‌گیری می‌پردازیم. KPI برای هر نوع کسب‌و‌کاری می‌تواند قابل استفاده باشد. ما در این ۵ مرحله سنجش عملکرد وب‌سایت را در نظر گرفته‌ایم .

     مرحله‌ی اول: تعیین کردن اهداف
    قبل از اندازه‌گیری وب‌سایت، بهتر است که هدف را روشن کنیم. شاید انجام این کار ضروری نباشد. اما معمولا وب‌سایت‌ها با ۲ هدف: افزایش فروش یا کاهش هزینه‌ی حمایت از مشتری ساخته می شود.

  • مرحله دوم :مشخص کردن عوامل دستیابی به موفقیت
    موارد نشان دهنده موفقیت شامل فعالیت های اساسی میشوند که یک شرکت ، سازمان یا هر فرد نیاز است برای دستیابی به موفقیت انها را مورد توجه قرار دهد.میتوان شرایط دستیابی به موفقیت را موارد مشخص شده ای دانشت که به ما نشان می دهند در یک بازه زمانی چه میزان به اهداف کسب و کار خود نزدیک شده ایم برای داشتن یک فاکتور کلیدی موفقیت خوب نیازمند فعل عملی است که شامل افعال :جدب کردن،عملی کردن،توسعه دادن،نظارت،مدیریت و افعالی این چنین است. شاخصه های موفقیت همواره شامل دو عنصر به صورت ترکیب با یکدیگر است که عبارتند از فعالیت هایی که میتوانم اندازه گیری کنیم و یک بازه زمانی تعیین شده.
    مرحله سوم:تعیین kpi با استفاده از عوامل دستیابی به موفقیت
    همه عوامل رسیدن به موفقیت لزوما شامل kpi  نمیشوند بلکه شامل عناصر حیاتی برای پیروزی یک استراتژی است. Kpi ها سنجه های محاسبه شده ای هستند که میتوان با بهره گیری از آنها کمیت مشخصه های موفقیت را مشخص کرد . سنجه های کلیدی عملکرد شامل محاسباتی از متریک ها میشوند که در مراحل بعد گفته خواهد شد.
    در دو مرحله پیش رو که به شما ارائه خواهد شد سعی داریم به شما نشان دهیم که شاخصه ها و متریک های زیادی برای یک ارزیابی مناسب وجود دارد.هرچند به ندرت بتوان شاخصه ای را یافت که به ما داده مفیدی از چگونگی فعالیت یک وب سایت به ما ارائه دهد.تنها شاخصه های میتوانند داده های مفید به ما ارائه دهند که سنجه های کلیدی عملکرد باشند.لازم به توجه است که تمام kpi ها متریک هستند اما همه ی متریک ها kpi  نیستند.حال که شاخصه های کلیدی عملکرد مشخص شدند نیاز است معیار های معتبر این kpi ها را تعیین کنیم.
    مرحله‌ی چهارم: جمع‌آوری معیارها
    معیارها یکسری اعداد خام هستند که می‌توان اطلاعات مفیدی را از آن‌ها استخراج کرد. این معیارها اگر به هم مرتبط شوند، می‌توانند اطلاعات مفیدی را استخراج کنند. معیارها، پایین‌ترین سطح جزئیات در گزارش‌های تحلیلی وب‌سایت‌ها، پایگاه داده‌ی شرکت‌ها و گزارش ها هستند. ابتدا معیارها باید جمع‌آوری شوند تا بتوانیم متریک‌ها را در مرحله‌ی پنجم مشخص کنیم.

  • مرحله‌ی پنجم: محاسبه‌ی متریک‌ها از روی معیارها
    متریک‌ها به‌عنوان نرخ، میانگین، نسبت یا درصد بیان می‌شوند. ما می‌توانیم معیارها را به روش‌های مختلف تحلیل کنیم در نتیجه بی‌نهایت متریک خواهیم داشت. متریک‌ها همچنین با یک بازه‌ی زمانی تعریف می‌شوند. همان‌طور که در مرحله‌ی سوم گفته شد، تمام شاخص های کلیدی عملکرد متریک هستند اما همه‌ی متریک‌ها شاخص های کلیدی عملکرد نیستند. یک متریک برای اینکه بتواند به شاخص های کلیدی عملکرد تبدیل شود باید اطلاعات مفیدی از عملکرد سایت در اختیار قرار دهد.