هوش تجاری در سیستمهای دانشور سیستم
هوش تجاری، Business Intelligence یا به اختصار BI یک فرآیند تکنولوژی محور برای تحلیل داده هاست. این فرآیند در نهایت به مدیران، صاحبان کسب و کار و تمام تصمیم گیرندههای اساسی یک کسب و کار، اطلاعاتی عملی میدهد. ابزارهای BI برای آنالیز و تحلیل دادهها به صورتهای مختلفی ارائه میشود؛ مثلا گزارش، داشبورد، چارت، نقشه، گراف و تمام ابزارهایی که بتوانند اطلاعات و دادههای خام را در قالبهای بصری و قابل استفاده به نمایش درآورند.در حقیقت هوش تجاری به شما به عنوان یک مدیر کمک میکند، بفهمید که چه عواملی در موفقیت یا شکست پروژههایتان موثر است. همین باعث میشود که بتوانید بفهمید چه عواملی سود بیشتر برای شما رقم میزنند و چه عواملی سود کمتری برای شما به همراه دارند.
اهداف هوش تجاری و مزایای آن
همانطوری که گفتیم یکی از مهمترین دلایل بهکارگیری هوش تجاری، ایجاد مزیت رقابتی و همچنین افزایش میزان سوددهی سازمان است، اما میتوان اهداف دیگری نیز برای این فرایند در نظر گرفت، اهدافی مانند:
- تهیهی سریع و آسان گزارشهای کاربردی
- تعیین گرایشات تجاری سازمانها
- پیشبینی وضعیت آیندهی بازار
- افزایش میزان رضایت مشتریان
- تشخیص به موقع نقاط ضعف و قوت
- کمک به تصمیمگیری سریعتر مدیران
- افزایش بهرهوری و سودآوری سازمان
- تنظیم صحیح قیمتها و افزایش فروش
- کاهش هزینههای نیروی انسانی
بهطور کلی، هوش تجاری را میتوان از جمله زیرمجموعههای سیستمهای اطلاعاتی در فناوری اطلاعات دانست، سازمانهایی که به خوبی از فناوری اطلاعات در زیرساخت کسبوکار خود بهره برده باشند، بهراحتی قادر خواهند بود BI را نیز در سازمان بهکار گرفته و از مزایای آن برخوردار شوند.
BI طیف گستردهای از ابزار، اپلیکیشن و متدلوژی را شامل میشود که به یک سازمان کمک میکند که بتواند اطلاعات (Data) را از سیستم داخلی و منابع خارجی شرکت جمعآوری کند و آنها را برای تحلیل آماده کند. از مجموع این اطلاعات در نهایت یک گزارش تهیه میشود که به مدیر و تصمیم گیرنده نهایی سازمان تحویل داده میشود.
5 فایدۀ مهم هوش تجاری برای کسب و کار شما
1- به راحتی میتوانید گزارشات سریع تهیه کنید
هر شرکت یا کسب و کاری بخشها و دپارتمانهای متفاوتی دارد. اطلاعات بخشهای مختلف در فرمتهای مختلف پخش شدهاند. بیشتر تلاشهایی که برای جمعآوری اطلاعات انجام میشود، باید این اطلاعات را مرتب کند و به فرمتی تبدیل کند که بتوان آنها را تحلیل و بررسی کرد. با استفاده از ابزارهای پیشرفتۀ هوش تجاری در کمترین زمان ممکن میتواند یک گزارش کامل و خوانا از هرکدام از بخشهای شرکت داشته باشید.
به عنوان یک مدیر یا صاحب کسب و کار، این برای شما کاملا حیاتی است که بدانید که دیتاهای شرکت شما به شما چه میگویند. البته واضح است که اطلاعات معادل هوش نیست. این مخصوص به زمانی است فوقالعاده کاربرد دارد که شرکت شما بخشهای مختلف دارد و اطلاعات بخشهای مختلف چندان به هم مرتبط نیستند و شما برای تصمیمگیری به این اطلاعات نیاز دارید.
2- به تصمیمات سریع و هوشمندانه شما کمک میکند
بگذارید اینطور برایتان بگویم، تمام درآمد و سود شرکت مستقیما به تصمیمات استراتژیک مربوط میشود.برایتان جالب باشد بدانید که مدت زمان تقریبی برای برای تهیه یک گزارش IT چیزی حدود دو روز است. در جهان پر سرعت معاصر، دادهها مدام در حال تغییر و نوسان هستند. در طول دو روز دادهها تغییرات زیادی میکنند. در حقیقت مدیران و استراتژیستهای شرکت نیاز دارند که به اطلاعات به روز (آپدیت) دسترسی داشته باشند تا بتوانند به سرعت تصمیم بگیرند و جایگاه خود را در بازار از دست ندهند.
این اعداد و ارقام اصلا چیز کمی نیستند، دقیقا به کمک همین اعداد و ارقام است که میتوانید راهحلهای درست و درآمدزا برای کسب و کار خود پیدا کنید.
هدف نهایی یک کارشناس BI این است که اطلاعات شرکت شما را به یک تجزیه تحلیل ساختارمند تبدیل کند. به بیانی دیگر یک کارشناس واقعی هوش تجاری که میتواند به تصمیمات استراتژیک و سریع شرکت کمک کند.
هوش تجاری با اطلاعات به روزی که در اختیار مدیران قرار میدهد کمک میکند که وضعیت مالی شرکت به سمت مثبت حرکت کنید و تصمیمات درست گرفته شود.
3- بهرهوری شرکت شما را زیاد میکند
هوش تجاری این قابلیت را دارد که راهکارهای نادرست را مشخص کند، وضع کنونی شرکت را به دقت مشخص کند و در ادامه مشخص کند که روزانه چه کارهایی باید انجام شود، اولویتهای شرکت چیست و هرکس چه کاری باید انجام دهد. در حقیقت قرار است ببیند که در کدام بخشها ضعف وجود دارد،کدام بخشها باید پیشرفت کنند و به امکانات جدیدتری مجهز شوند.
شاید برایتان جالب باشد بدانید بر اساس آمار سال 2000 سایت CIO شرکت تویوتا با استفاده از ابزارهای هوش تجاری توانست بفهمد که در فرآیند توزیع و تحویل کالا نیمی از هزینه بیش ازآنچیزی است که باید باشد و با تغییر استراتژی این هزینه را 50% کاهش داد
4- سرعت بخشیدن به بازگشت سرمایه
اوج تمام خواستههای یک شرکت و تمام چیزهایی که در بالا گفتیم میتواند در "رشد سریع برای بازگشت سرمایه" خلاصه شود. بدون بینش درست و دیسیپلین مشخص، یا در در دام روشهای نخنما و قدیمی میافتید یا به حدس و گمانهزنی در مورد رفتارهای کاربران و چیزهایی از این قبیل میافتید. اینها مهمترین آفتهای کسب و کار شما هستند و دقیقا همان چیزهایی هستند که باعث شکست کسب و کار شما و بسیاری دیگر مانند شما میشوند.
همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، هر شرکت یک سیستم است که تمام بخشهای آن به نوعی با هم مرتبط هستند و نمیشود که برای هر بخش آن یک استراتژی جداگانه ریخت و به بقیۀ بخشها کاری نداشت. تمام تلاش هوش تجاری این است که اطلاعاتی ارائه دهد که اگر چه برای هر بخش به طور جداگانه موجود است، اما بتواند یک کلیتی به ما بدهد که بر مبنای آن تصمیمگیری کرد، استراتزی چید و برنامه عملی ریخت.
دقیقا به همین دلیل است که BI میتواند به روشنی به شما کمک کند که کمپینهای خود را برنامهریزی کنید و هر چیزی را که لازم است تغییر دهید، تغییر دهید پیش از آنکه واقعا دیر شود و در کمترین زمان ممکن سرمایه شما را به شما بازمیگرداند.
5- کاهش هزینههای نیروی انسانی
با رشد و پیشرفت جهان امروز ما، مهمترین نیازی که جهان کسب و کار از هر زمان دیگری بیشتر به آن نیاز دارد، نیاز به تجزیه تحلیل دادهها و اطلاعات است. از طرف دیگر خود این دادهها روز به روز پیچیدهتر و چند بعدیتر میشوند، چراکه شرکتها و کسب و کارها مدام در حرکت به سوی گستردهشدن و توسغه حرکت میکنند. پس به موازات این حرکت نیاز به نیروهای انسانی متخصص برای تحلیل دادهها و تهیه گزارشات هم از هر زمان دیگری بیشتر میشود. اگر بخواهید از روشهای سنتی استفاده کنید باید تعداد زیادی نیرو استخدام کنید، مدام گزارش بخواهید و مدام کسی باشد که این گزارشات را چک کند، اما یک متخصص هوش تجاری تمام اینکارها را انجام میدهد و در سریعترین زمان ممکن گزارشات مورد نیاز شما را تهیه میکند. به عبارتی دیگر در وقت، زمان و هزینۀ شما به شدت صرفهجویی میکند.
دیدگاه خود را بنویسید